Hausengel mi poskytuje bezpečí
Zofia Machoń, Lubartów

Paní Zofie Machoń dříve pracovala v cukrářské firmě ve svém rodném Lubartowie.
Dnes pomáhá seniorům z Německa prožít podzim života s úsměvem na tváři, v známém domácím prostředí. Její příběh dokazuje, že každá situace, která se zdá být těžká, má své dobré stránky – stačí na ni nahlédnout z té správné perspektivy.
Paní Zofie Machoń z Lubartowa je povoláním zahradnice. Než začala spolupracovat s Hausengel, sedm let pracovala v cukrářské firmě. Přestože byla se svou prací spokojená, redukce zaměstnanců způsobená restrukturalizací firmy ji přiměla k tomu, aby se pustila do podnikání v naprosto jiném oboru. „Měla jsem zkušenosti s péčí o starší osoby, protože jsem se sama starala o babičku, která byla nemocná řadu let. Myslím, že tato situace doma mi dodala odvahu – uměla jsem s babičkou mluvit a dokázala jsem jí pomoci. To mi dodalo sebevědomí, že jsem riskovala a začala pracovat jako opatrovnice seniorů,“ vzpomíná paní Zofie. V běžném životě je výjimečně srdečná a vyzařuje optimismus, kterým nakazuje své okolí.
Paní Zofie se nedostala k Hausengel hned na začátku. „Na začátku jsem pracovala osm měsíců v jiné, polské firmě. Starala jsem se tehdy o pána ve vysokém věku a v těžkém zdravotním stavu. Měla jsem opětovnou pozvánku od té rodiny na další zakázku, ale bohužel senior mezitím zemřel.“ Přestože do péče vkládala celé své srdce, nebyla zcela spokojená s prací v polské agentuře, protože dostávala velmi nízkou odměnu vzhledem k vynaloženému úsilí a angažovanosti. Ten okamžik se ukázal jako ideální příležitost ke změně.
První kroky pod křídly „Anděla“
„Jednoho dne mi zavolala kamarádka a začala mi vyprávět o nedávno přečteném článku o Hausengel. Věděla, že pracuji v tomto oboru, a chtěla se se mnou o tyto informace podělit. Nešlo o reklamu, ale o článek popisující činnost této firmy.“ Obě dámy byly natolik zaujaté, že si vyhledaly kontakt na internetu a rozhodly se zavolat do Hausengel. „První telefonát proběhl v příjemné a přátelské atmosféře – žádný stres. Koordinátorka mi srozumitelně vysvětlila všechna pravidla platná ve firmě. Tak začala spolupráce, kterou dodnes pokračujeme a se kterou jsem velmi spokojená.“
Na první zakázku ve spolupráci s Hausengel se paní Zofie vydala koncem roku 2016. Tu zakázku má dobře v paměti. „Hodně jsem se bála. Při každém výjezdu na nové místo se objeví strach z nejistoty – to je přirozené.“ Po příjezdu se ale ukázalo, že stres byl zbytečný, protože nová opatrovnice byla obklopena podporou a péčí ze všech stran. První setkání s novou rodinou proběhlo v přátelské atmosféře. „Uvítání bylo velmi milé. Všichni se mi usmívali. Můj náhradník mě uvedl do nových povinností a předal mi všechny potřebné informace k práci. Rodina byla nesmírně milá a přátelská a i podopiečný byl velmi příjemný, klidný a vyrovnaný člověk – na něj na sebe velmi ráda vzpomínám.“ Vstup do nového prostředí usnadnila komplexní podpora, kterou paní Zofie obdržela nejen od rodiny a náhradníka, ale také od zaměstnanců Hausengel.
Spokojenost z pomoci
Další zakázky na ni začaly přicházet samy od sebe, bez jakéhokoli jejího úsilí. Osobní koordinátorka z Hausengel je pro ni vyhledávala a vybírala z široké škály nabídek pouze ty, které splňovaly její požadavky, a představovala jí ty nejvhodnější. Rozhodnutí, kterou zakázku přijmout, vždy patří opatrovnici. V každé další zakázce bylo něco výjimečného – každá ji učila nové dovednosti a obohacovala paní Zofií nejen finančně, ale také o nové zkušenosti. Podle ní může každý objevit v sobě vlastnosti, které jsou užitečné při práci opatrovníka seniorů, protože je má každý. „V této práci je nesmírně důležitá trpělivost, pozitivní přístup a dobrá nálada,“ říká paní Zofie jedním dechem a dodává k tomu schopnost organizovat práci, pečlivost a zdravý rozum. Dodržování toho posledního jí pomáhá vypořádat se s těmi náročnými situacemi, kterých v práci opatrovnice nikdy není nouze. „V této práci nesete odpovědnost za zdraví a život druhého člověka. To je obrovská zodpovědnost. Ne každá těžká situace je špatná – je třeba v každé najít i její dobrou stránku.“
Odpočinek jí také přinášely chvíle vyhrazené jen pro sebe. „Ve volném čase jsem chodila na procházky, jezdila na kole, obdivovala architekturu a úžasnou přírodu. Zamilovala jsem se do malebných okolí Felsbergu, města nedaleko Kasselu. Navíc se z mého okna naskytoval výhled na kopec, na jehož vrcholu stál středověký hrad. Jako z pohádky! Byla jsem tím místem naprosto okouzlena. Tyto výlety mi přinášely neuvěřitelnou radost a energii, díky níž jsem se cítila skutečně odpočatá a pozitivně naladěná k životu i práci.“
Paní Zofii několikrát překvapil okamžik loučení s rodinou a podopiečným. „Po několika společně strávených týdnech si lidé zvyknou na sebe a stanou se si bližšími. Loučení bývá často emotivní a slzy se objeví, stejně jako při rozloučení s někým blízkým, nikoli cizím. Můj kontakt s rodinami je velmi srdečný. Vždy se na začátku snažím poznat členy rodiny, jejich zvyky a požadavky, protože je to klíčové pro vybudování dobrého vztahu. Obě strany se musejí navzájem pochopit – když se to podaří, vzniká pouto založené na srdečnosti, sympatii a vzájemném respektu.“
Paní Zofie také zdůrazňuje respekt, jakým naši západní sousedé obdarovávají polské opatrovnice. Velmi chválí spolupráci s nimi. Co opatrovnice z Polska odlišuje? „Polské opatrovnice jsou velmi citlivé, srdečné, čestné, milé a zdvořilé. Jsou skvělými hospodyněmi a umí se o své podopiečné opravdu dobře postarat,“ říká paní Zofie s plným přesvědčením.
Komplexní péče pro „domácí anděly“
Paní Zofie spolupracuje s Hausengel v rámci franšízového modelu a je samostatnou podnikatelkou v Německu. „Když jsem se dozvěděla, za jakých podmínek je možné s Hausengel spolupracovat, a pochopila je, rozhodla jsem se založit si vlastní podnikání v Německu – nejvýhodnější volbu právě pro mě. Vůbec mě to neleklo, protože Hausengel dohlíží na mé úřední záležitosti týkající se podnikání. Firma přebírá za mě veškerou byrokracii. Nemám s tím žádné problémy. Jsem ráda, že mohu s Hausengel spolupracovat, protože firma se stará o všechny formální záležitosti a zajišťuje mi velkou bezpečnost v Německu.“
Každý opatrovník a každá opatrovnice má osobního koordinátora zakázek – včetně paní Zofie. „Moje koordinátorka mi předává informace o zakázkách jasným a srozumitelným způsobem, takže na místě vykonávání zakázky nejsou žádná nepříjemná překvapení.“ Podrobné a precizní informace o rozsahu činností a stavu podopiečného jsou pro paní Zofii a ostatní opatrovníky seniorů klíčové při výběru zakázky a minimalizují riziko neočekávaných situací. Hausengel v tomto ohledu zajišťuje maximální přesnost, neboť podmínky jsou kontrolovány samotnými zaměstnanci přímo na místě. Paní Zofie je také spokojená s rychlostí reakce a pomocí zaměstnanců Hausengel, když hlásí problémovou situaci, jež se v zakázce vyskytně.
Paní Zofie si velmi cení spolupráce s Hausengel, protože – jak sama říká – jde o spolehlivou a čestnou, bezpečnou a přátelskou firmu. Nepotkala žádné problémy, neboť díky vynikající organizaci vše funguje bezchybně. „Kromě toho se mi velmi líbí název Hausengel, což v překladu do polštiny znamená ‚domácí anděl‘. Ten název pro mě hodně znamená,“ dodává.
Pro všechny, kdo pracují v oblasti péče, má paní Zofie vynikající radu – začínejte každý den s optimismem a úsměvem. Tehdy se vše podaří. Je také důležité potkat ty správné lidi. Komu byste doporučila spolupráci s Hausengel? „Doporučuji firmu Hausengel nejen svým známým, ale všem, kdo chtějí pracovat v péči. Proč? Je to spolehlivá firma, která svým spolupracovníkům poskytuje komplexní péči. Dává mi to pocit bezpečí.“